söndag 30 maj -morsdag

min mamma är bäst i världen.

och med det sagt tänker jag nu i kommande inlägg lägga upp mina olika bakverk. igår och idag blev det bullbak för hela slanten. igår blev det kanelisar och idag blev det vanilj. jag tycker bäst om vanilj själv, men inget slår en varm kanelbulle med iskall mjölk ändå. så då vet ni, jag bakar hela nästa vecka, inför kalaset den femte juni. jag tycker om att fylla år, men inte att bli äldre, men så är det. än är jag ung och vacker. men ack så fet jag kommer bli under nästa helg.. vi börjar med bullar som sagt, sen kommer de sju sorters kakorna och så tårtan.



ingredienser

5 dl mjölk
50 gram jäst
1200 gram vetemjöl
200 gram socker
1 tsk salt
2 tsk kardemumma
200 gram smör (plus lite till att ha i bullarna)
kanel och socker, alternativt vaniljsocker
1 ägg till pensling
pärlsocker till garnering

värm mjölken till 37 grader, rör ut jästen i lite av den ljumma mjölken, tillsätt resten av mjöken, socker, salt och kardemumma samt vetemjöl. tillsätt smöret och arbeta in det i degen, använd gärna en degblandarmaskin i ca 10-15 minuter tills degen blivit smidig, låt jäsa till dubbel storlek. kavla och baka ut bullar med valfri fyllning. jäs bullarna under bakduk i mellan 30 minuter och 1 timme. pensla med uppvispat ägg och garnera med pärlsocker eller något annat trevligt. grädda bullarna i 225 grader i ca 5-10 minuter.

enjoy!

Postat av: tess

GRATTIS ÄLSKLING <3<3

2010-05-31 @ 10:34:33



Namn:
Spara

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback
RSS 2.0