Sjukt nytt år

010109, jag tycker inte om januari. Början är alltid jobbigast, fast man vill ofta ha en ny början, börja om från början och nya chanser och bla bla bla. Jag vill inte. Jag vill att det ska vara mars, eller april eller helst maj så att året redan gått en bit. Nu väntar man bara, väntar på att det ska bli varmare, ljusare och mer behagligt att leva. Januari är så himla onödigt och februari då, med 28 dagar, varför? Kan lika gärna bli mars direkt tycker jag. Fast sen får jag inte alltid bestämma. Så nu är det alltså den första januari 2009 och firandet igår blev skapligt. Trodde först att jag och älskling skulle hinna med nyårspromenaden vid fyra och sen att Danel och Jenny skulle anlända till Norrköping på eftermiddagen så att vi bara kunde åka hem till mami och äta gott vid typ 18-tiden, fast fallet blev liksom inte så.

Istället gick jag upp vid tio då jag och mamma bestämt att hon skulle ringa när hon vaknat, alltså vid 10-11. Jag diskade, plockade, såg på tv och väckte Johan ungefär fem gånger och lät honom sova efter varje gång. Sen åt jag frukost vid 12 ungefär, då ringer mamma. DÅ ringer mamma, vid tolv. Jag hade varit vaken i två timmar och väntat, inte nog med det, det tog henne sen minst en och en halv timme innan hon hämtade mig och vi åkte till Maxi också. Väl där hade dom inte heller nåt bra kött utan vi fick ta en tur till City Gross också och där fanns fina fileér och bra pepparbiffar. Väl hemma hos mamma där vi lassade av alla matvaror var klockan ungefär halv fem, vad gör hon då? Jo ringer till pappa och pratar i ungefär en kvart för att hon vill basta klockan sex, vad fan nu då? Jag blev arg, försökte hålla mig lugn fast att jag stressade ihjäl mig själv på insidan och bara väntade på att Johan skulle flå mig levande när jag kom hem så sent. Mamma fick höra ett och annat och hon skyndade sen på för att skjutsa hem mig.

Johan var inte arg när jag väl var hemma, hade saknat mig och det är väl tillåtet tycker jag. Vi åt då vitlöksbaugetter och det var även tur att jag hade inhandlat en panpizza till oss också som vi delade på lite senare. Vid sex ungefär ringer Danel och säger att dom är i stan, ska kolla fyrverkerierna och sen vill han basta men att han skjutsar Jenny hem till oss för hon ville inte basta. Sure, sure, kom hit och vi håller sällskap, vi väntar bara på att få mat liksom. Jenny kom, hon var svinhungrig och fick macka och te medan jag i mitt inre planerade hur vi skulle göra härnäst. Vi åker hem till mamma sa jag, vi åker gratis spårvagn och buss och jag har nyckel, varför ska vi sitta här?

Hemma hos mamma förberedde vi maten och dukade, dom andra kom vid nio tiden. Ungefär vid tio åt vi vår nyårsmiddag, alltså 22! Förstå att man hetsade i sig maten bara för att hinna dricka lite gott innan allt bara smäller av och det helt plötsligt är nytt år och man inte hinner ångra ett skit och kommer aldrig på nåt bra nyårslöfte och vill bara lägga sig ner och gråta för att det gamla året inte gett en nånting och man kommer inte på nåt värdefullt som hänt överhuvudtaget och nu är allt försent, det är nytt år, en ny början och en ny chans att göra allting rätt.

Vi såg fyrverkerier från kullen vid e4:an och jag rökte cigarr med älskling och drack äckligt bubbelvin. Jag skickade 13 sms och fick 14 tillbaks. Min martini och Baileys-kopia blev kvar hos mamma, samt allt annat jag hade med. Men det var trevligt ändå, sen tvingade jag i mig ett par salta kex med grekisk vitlöks-ost bara för att, en mazarin också bara för att. Sen skjutsade pappa hem oss. Jag tror jag somnade vid tre.

Happy New Year!




Namn:
Spara

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback
RSS 2.0